MENYIMPANG SEINCI SERIBU BATU AKAN RUGI ; USAH MALU PERBAIKI DIRI TANPA SALING MENYAKITI

Rabu, 15 April 2015

PELAKSANAAN DAN PENYEBARAN INOVASI PENDIDIKAN DI SEKOLAH

Definisi



PENDAPAT TOKOH

Menurut Ronger E. Miller (1971) inovasi merupakan idea, amalan atau objek yang di anggap baru oleh seseorang.

Spencer (1994) menjelaskan inovasi ialah sesuatu yang di anggap baru dan lebih baik daripada yang lama oleh seseorang individu.

Glosari Teknologi Pendidikan (1995) pula merujuk inovasi sebagai idea, konsep atau strategi baru yang boleh mempertingkatkan sesuatu amalan.

Everett M. Rogers (1983)
       
“Innovation is an idea, practice, or object that is    perceived as new by an individual or another unit of adoption”.

Inovasi ialah satu idea, gagasan, praktik atau objek   yang disedari dan sebagai penerimaan sesuatu   yang baharu.

  • Sufean Hussin (2001) dalam kertas kerjanya pada Seminar Dasar dan Pengurusan Pendidikan menyatakan inovasi bermaksud pembaharuan, modifikasi, atau membaiki idea, benda, ilmu dan ciptaan seni budaya tamadun dengan tujuan memenuhi fungsi-fungsi tertentu atau memenuhi cita rasa tertentu atau memenuhi pasaran tertentu.

RUMUSAN DEFINISI


Daripada pengertian di atas dapatlah disimpulkan bahawa secara mudah inovasi boleh diterangkan sebagai:-
Penghasilan baru
Berbentuk maujud dan mujarad
Berdasarkan proses penyusunan semula
Dengan menggunakan unsur yang sedia ada
Dikatakan sebagai unik, memudahkan dan bernilai.

                                       TUJUAN INOVASI



INOVASI PENDIDIKAN

Kemampuan guru dan pelajar untuk membina
transformasi atau mencipta sesuatu yang baharu sama ada
dalam bentuk sumber atau kaedah yang relevan dengan
perkembangan semasa ke arah penjanaan dan
perkembangan minda yang lebih dinamik.

     Faktor yang perlu dititikberatkan



Ciri-ciri guru inovatif

Guru bermotivasi
  - Pendidik yang mempunyai keupayaan   tinggi dalam menyempurnakan tugas   secara berkesan, berdaya saing, kreatif,   positif dan menumpukan perhatian   terhadap pencapaian matlamat pendidikan.
  - Guru yang sentiasa memiliki dorongan   intrinsik dan ekstrinsik yang membolehkan   mereka menghasilkan idea bernas.




PERANAN GURU INOVATIF 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan