Definisi
PENDAPAT
TOKOH
•Menurut Ronger E. Miller (1971)
inovasi merupakan idea, amalan atau objek yang di anggap
baru oleh seseorang.
•Spencer (1994) menjelaskan inovasi ialah
sesuatu yang di anggap baru dan lebih baik daripada
yang lama oleh seseorang individu.
•Glosari Teknologi Pendidikan (1995) pula merujuk inovasi sebagai idea, konsep atau strategi
baru yang boleh mempertingkatkan sesuatu amalan.
•Everett
M. Rogers (1983)
“Innovation is an idea, practice,
or object that is perceived as new by
an individual or another unit of adoption”.
Inovasi ialah satu
idea, gagasan, praktik atau objek yang disedari dan sebagai penerimaan sesuatu yang
baharu.
- Sufean Hussin (2001) dalam kertas kerjanya pada Seminar Dasar dan Pengurusan Pendidikan menyatakan inovasi bermaksud pembaharuan, modifikasi, atau membaiki idea, benda, ilmu dan ciptaan seni budaya tamadun dengan tujuan memenuhi fungsi-fungsi tertentu atau memenuhi cita rasa tertentu atau memenuhi pasaran tertentu.
RUMUSAN
DEFINISI
Daripada
pengertian di atas dapatlah disimpulkan bahawa secara mudah inovasi boleh
diterangkan sebagai:-
•Penghasilan
baru
•Berbentuk
maujud dan mujarad
•Berdasarkan proses penyusunan semula
•Dengan menggunakan unsur yang sedia ada
•Dikatakan sebagai unik, memudahkan dan bernilai.
TUJUAN INOVASI
INOVASI
PENDIDIKAN
•Kemampuan guru
dan pelajar untuk membina
transformasi atau mencipta sesuatu yang
baharu sama ada
dalam bentuk sumber atau kaedah yang
relevan dengan
perkembangan semasa ke arah penjanaan dan
perkembangan minda yang
lebih dinamik.
Ciri-ciri guru inovatif
•Guru bermotivasi
- Pendidik yang
mempunyai keupayaan tinggi dalam menyempurnakan tugas secara berkesan, berdaya saing, kreatif, positif dan menumpukan perhatian terhadap pencapaian matlamat pendidikan.
-
Guru yang sentiasa memiliki dorongan intrinsik dan ekstrinsik yang membolehkan mereka menghasilkan idea
bernas.
PERANAN GURU INOVATIF
Tiada ulasan:
Catat Ulasan